”You&A with Matt Cutts” är en tradition på SMX Advanced där Danny Sullivan (Chefredaktör på Search Engine Land) ställer egna och publikens frågar direkt till Matt Cutts (Chef över Googles webspam team). Frågorna är kring bland annat sökalgoritmer, spam, hackade webbplatser, länkar, Googles egna verktyg, ja, till och med sociala plattformar som Facebook och Google+. Allt det som just nu påverkar eller som kan påverka sökmotoroptimering framöver.
Oftast kan man plocka med sig rätt mycket intressant från SMX Advanced och You&A with Matt Cutts. Många ”nyheter” är gamla nyheter som upprepas, men andra är nya och är bra att veta. Jag har samlat några här:
- Ungefär 26 Panda-uppdateringar har genomförts fram till idag
- Sökalgoritmen uppdateras över 500 gånger/år.
- Penguin 1 påverkade hela sajter. Penguin 2 kan påverka individuella sidor.
- Google testar en ny funktion med att visa webbansvariga en, två eller tre URL:ar när man blivit straffad manuellt.
- Just nu har manuellt straffade domäner ett automatiskt utgångsdatum.
- Maximal manuell bestraffning kan löpa ända fram till domänens utgångsdatum.
- Googles sökteam börjar tänka ännu mer mobilt nu inom kort och Matt Cutts nämner några steg man bör tänka på vid mobil SEO, bl a redirects och pagespeed.
- Panda-uppdateringarna fokuserar inte bara på större företag.
- Uppdateringar i sökalgoritmen har olika påverkan beroende på språk/land.
- Affiliates får det svårare då de flesta affiliates inte ger något extra värde till sökresultaten.
- En sajt rankar inte högre om den laddar snabbare, men sämre om den är för långsam.
- Google rankar inte en webbplats högre om den har många ”likes” på Facebook. Anledningen är att Facebook inte låter Google crawla hela Facebook och ”likes” blir en osäker siffra att räkna på.
- Sökteamet hos Google har tittat på differentierade rankingfaktorer för olika branscher. Tyvärr är det ej skalbart än och Google försöker förstå vilka som är auktoriteter inom tyngre sökområden, som tex hälsa, för att i sin tur ranka dessa auktoriteter högre i sökmotorn.
- Google tittar fortfarande (så vitt Matt vet) inte på bounce rate (avvisningsfrekvensen) som rankingfaktor. (Läs om gärna mitt tidigare inlägg om långa klick, korta klick och hoppstylning som tar upp just det här med avvisningsfrekvensen och dess påverkan på sökmotoroptimering)
- Google beta-testar också ett verktyg de kallar ”structured data dashboard” och för att ta del av betan: bit.ly/sdtesters
Hela You&A with Matt Cutts slutar med att Danny frågar lite om Matts egna tankar kring sök och hur han ser på det just nu. Matt Cutts tycker att kortsiktiga sociala signaler är något folk överskattar just nu och det är långsiktigt tänk som man bör fokusera på (då det är, precis som jag nämnde tidigare, svårt för Google att crawla tex hela Facebook). Det mest underskattade inom SEO just nu enligt Matt är UX och design. För att se hela You&A with Matt Cutts på SMX Advanced så har du videon här nedan.
Lämna ett svar