Gästbloggande har alltid varit ett suveränt sätt att bygga varumärke på och samtidigt dela med sig av den kunskap man har via andra sajter mer än sin egna. Men om man går mot det extrema och försöker manipulera sökmotorer genom att gästblogga för att förbättra sin sökmotoroptimering, så har man enligt Matt Cutts börjat år 2014 […]
Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering (SEO - Search Engine Optimization) handlar om att bygga bättre webbplatser och öka deras synlighet i sökmotorer. För att lyckas med sökmotoroptimering behövs en hållbar on-site struktur, unikt innehåll on-page, sociala interaktioner och länkar från andra sajter. Jobbar man med SEO på rätt sätt ökar man inte bara synligheten i sökmotorerna, utan även konverteringen på webbplatsen. Google, som den svenska marknaden främst jobbar mot, ändrar sina rankingalgoritmer över 500 gånger om året för att ge oss bästa sökresultat. Sökmotoroptimering är därför inget man gör över en natt. Det tar tid att bygga en genomträngande närvaro på webben.
Googles guide om sökmotoroptimering
Läs till en början igenom Googles grundhandbok om sökmotoroptimering. I grundhandboken guidar figuren Google-bot dig igenom hela dokumentet på 32 sidor. I både text och bild kommer du att lära dig grunderna i varför du bör skriva unika och relevanta titlar på dina webbsidor. Du kommer också att lära dig vad metataggen "description" betyder och hur du ska använda den. Grundhandboken om sökmotoroptimering pratar även om hur du förbättrar strukturen på webbplatsen och vad du ska tänka på när du bygger upp både navigationen på sajten och lägger upp en struktur för URL-arna (URL är adressen som ligger högst upp i adressfältet, http://www.exempel.se).
Utöver det får du också lära dig om ankartexter, bildhantering och hur rubriktaggar bör användas. Därefter tar dokumentet upp hur genomsökningen av en webbplats går till och vad en robots.txt fil är. Du får också lära dig varför du bör använda rel="nofollow" vid arbete med sökmotoroptimering och hur du jobbar med SEO när det gäller mobiltelefoner och mobila webbplatser. Sen får du lite hjälp med hur du ska komma igång med marknadsföringen och hur du ska analysera din webbplats. Slutligen tar Google också upp vilka gratisverktyg som finns för dig när du ska jobba med sökmotoroptimering. Jag föreslår därför att du börjar med att läsa igenom Googles egna guide innan du tar nästa steg in i SEO-världen. Utifrån det kan du sedan bestämma vilken väg du ska gå och hur du vill jobba med sökmotoroptimering.
You&A with Matt Cutts från SMX Advanced i Seattle
”You&A with Matt Cutts” är en tradition på SMX Advanced där Danny Sullivan (Chefredaktör på Search Engine Land) ställer egna och publikens frågar direkt till Matt Cutts (Chef över Googles webspam team). Frågorna är kring bland annat sökalgoritmer, spam, hackade webbplatser, länkar, Googles egna verktyg, ja, till och med sociala plattformar som Facebook och Google+. […]
Långa klick, korta klick och hoppstyltning
Alla sökmotorer är byggda på algoritmer för att kunna ge dig den information du letar efter. Långa klick, korta klick och hoppstyltning är sedan länge något samtliga sökmotorer tittar på. Anledningen är att man vill kunna förstå användarnas sökbeteenden och sedan kunna bygga in det i sina algoritmer. Jag börjar med att förklara vad de tre […]
Google Instant Preview borta från sökresultaten
Google lanserade tjänsten Google Instant Preview i november 2010 och gav oss då möjligheten att ta en förhandstitt på den cachade versionen av sidorna i sökresultaten. Nu har Google valt att plocka bort den möjligheten och ersatt den med en drop-down meny istället. Anledningen till att de tagit bort Instant Preview är att den inte är […]
Vanliga misstag vid mobil SEO
Mobil SEO växer i takt med att mobil trafik ökar. En tredjedel av trafiken till min webbplats kommer från mobila enheter som tex iPhone. Jag personligen föredrar responsiva webbplatser och har av den anledningen gjort min egna webbplats responsiv. Men många väljer att bygga separata webbplatser för mobilen. Beroende på syfte och tjänst/produkt, så kan […]
Google visar resultat för liknande sökningar
Google visar nu resultat för liknande sökningar. Jag själv stötte på den här sortens sökresultat i förra veckan, men det har tydligen varit ett experiment sedan en tid tillbaka skriver Alex Chitu på bloggen Google Operating System. Min sökning är gjord i Chrome och i inkognito-läge på sökorden: system api java jquery programmering. Resultatet såg ut så […]
Sökmotoroptimering i 3-steg
Sökmotoroptimering i 3-steg eller kanske 3-stegsoptimering? Ja, att optimera sin sajt med bara tre steg är kanske lite basic, men inte för alla. Det är ändå en början för den som precis börjat blogga eller upptäckt den värld där webbansvariga får sin näring. Kaspar Szymanski från Googles kontor i Dublin har sammanställt en pdf som […]
Förlorar du på att Author Rank får en ökad betydelse för sökmotoroptimering?
Den 25 april i år kommer Googles styrelseordförande Eric Schmidt och direktören för Google Ideas, Jared Cohen, släppa boken ”The New Digital Age”. I boken kommer det att, förutom author rank, petas på bland annat anonymitet, sökmotorer, EU, teknikföretag och journalistik. Det som intresserar mig mest är så klart Googles syn på sin egen sökmotor […]
Varför använder Google+ rel=”nofollow” överallt?
Det märks nu att Google mer och mer börjar rensa upp i sitt eget nätverk Google+ genom att applicera rel=”nofollow” på sina utlänkar och också sina interna länkar. Även Google måste jobba med sökmotoroptimering och se över sina länkar. Ingen kommer undan. Inte ens de själva. När Google för ett tag sedan valde att implementera rel=”nofollow” […]
Google+ Community för Sökmotoroptimering
I slutet av förra veckan, tidigt på morgonen, steg jag in på kontoret: ”-INVITA MIG! Werner varför har du inte invitat mig till Google+ communityn för sökmotoroptimering?!” Det var Nikke Lindqvist. Ingen annan än han kan vara så entusiastisk kring sökmotoroptimering. Nikke hade fått för sig att jag startat upp en community (ett forum) mitt i natten, […]