Mobil SEO växer i takt med att mobil trafik ökar. En tredjedel av trafiken till min webbplats kommer från mobila enheter som tex iPhone. Jag personligen föredrar responsiva webbplatser och har av den anledningen gjort min egna webbplats responsiv. Men många väljer att bygga separata webbplatser för mobilen. Beroende på syfte och tjänst/produkt, så kan det ibland vara en bra idé att ha en anpassad webbplats. Google har publicerat en lista över vanliga SEO-misstag som uppstår när man bygger eller optimerar webbplatser anpassade för smarttelefoner.
Ospelbara videoklipp
Använd dig av format som kan spelas i samtliga mobiltelefoner. Html5-taggar rekommenderas, tänk på användarvänlighet (UX).
Felaktiga omdirigeringar
Redirecta inte användare som besöker en vanlig URL till en irrelevant URL i mobilen.
Omdirigera inte:
- från en undersida till en startsida i mobilen. Omdirigera från undersida till respektive undersida i mobilen.
- från en sökning till en ny sökning i mobilen, där du måste påbörja sökningen igen. En sökning bör gå till en resultatsida för sökningen.
- vissa mobilanvändare och strunta andra. Oavsett om dina besökare använder Android, iOS eller Symbian, så ska alla redirectas likadant.
404 enbart för mobiler
Om den vanliga webbplatsen inte har 404-sidor bör inte heller mobil-versionen ha några. Istället för att visa 404 eller soft 404 i mobilen, bör man visa besökaren den vanliga versionen istället.
Interstitiell nedladdning av mobil-appen
Marknadsför inte din mobila applikation på ett sätt som kan göra det svårt för robotarna att indexera innehållet. Tänk på UX och gör det enkelt för besökaren att ladda ner appen via en rätt riktad banner istället. Tex ”Smarta App Banners” för iOS rekommenderas.
Irrelevant korslänkande
Var försiktig med att korslänka mellan vanliga webbplatsen och den mobila webbplatsen. Bättre att peka länkarna på den mobila webbplatsen till det innehåll som finns på den mobila webbplatsen.
JA: mobil.webbplats.se > mobil.webbplats.se/kategori
NEJ: mobil.webbplats.se > www.webbplats.se/kategori
Webbplatsens laddningstid
En viktig del som hör till mobil SEO är att din mobila webbplats laddar snabbt. Det är inte bara Google som tar hänsyn till hur snabbt din webbplats laddar, utan även din besökare vänder i dörren när det tar för lång tid att komma in. Testa på Google PageSpeed Insights.
Följ också diskussionen på Google+ där användare delar med sig av sina egna erfarenheter.
[…] Här kan du läsa mer om vad du ska undvika när du jobbar med sökmotoroptimering i mobilen: Vanliga misstag vid mobil SEO […]