I klassen onlinemarknadsförare fick vi i uppgift att läsa boken SEO 3.0 av Michael J. Meyer. Boken handlar kort och gott om hur man optimerar sin hemsida för att toppa sökmotorerna, framförallt Google. Meyer börjar först med en sammanfatta SEO 1.0 och 2.0, genom att berätta om oacceptabla metoder som användes av ”black hat”-optimerare som ville ranka hemsidor högt i sökmotorer. Sedan fortsätter han vidare in i 3.0, där det handlar om nuet samt hur du just nu ska kunna föra din hemsida och framförallt ditt företag till framgång. Mindre investeringar i sökmotoroptimering leder till större intäkter i långa loppet.
Tyvärr finns bara boken på engelska, men den är enkel och lättläst på ca 190 sidor, där de sista 70 består av ordförklaringar. Den är uppdelad i 20st ”must do”-punkter och ger oss en mycket bra inblick i hur man ska jobba med sökmotorerna för att lyckas. Rekommenderas varmt till dig som vill bli en SEOare.
Vi hade Nikke Lindqvist som föreläsare förra veckan och han lyckades bocka av 98% av boken under 2 föreläsningar, så för mig och andra i klassen var boken som en repetition.
Uppdatering 25 ok 2011 :
Jag tänkte lite på att jag kanske ska lägga in en bild för att göra det lite mer intressant. Alla gillar bilder.. Så vad passar inte bättre för det här inlägget än en bild på boken SEO 3.0.
Det här blev ju hur bra som helst. Men som sagt. Glöm inte och läsa den här boken om du vill jobba med onlinemarknadsföring i framtiden. Vi kommer även att ha prov på den här boken nu på fredag den 28e oktober. Det kommer säkert gå fint.
Lämna ett svar