Jag har fått i uppgift av min föreläsare Per Pettersson, att optimera den här sidan för sökordet onlinemarknadsförare och se till att den hamnar så högt upp som möjligt i en Google sökning. Jag kommer att beskriva en viktig del av yrket och vad som egentligen händer när man optimerar en sida för att synas.
Vad gör en onlinemarknadsförare?
Kort sagt, en onlinemarknadsförare marknadsför på nätet. Men det viktigaste är trots allt att ens synas innan man börjar marknadsföra sig. Det man först gör är att man optimerar sina landningsidor på sin hemsida så att de är anpassade för ett visst sökord eller en sökfras. Dvs när du söker på tex ordet ”onlinemarknadsföring” i Googles sökmotor, så kommer det upp en sida som erbjuder information, utbildning eller jobb inom området. Även den här sidan som jag skriver på just nu kan dyka upp som en av toppsökningarna. Det man framförallt inte vill är att det kommer upp reklam om viagra när sökningen absolut inte är riktad ditåt. Det är precis det som Nikke Lindqvist tar upp under länken. Han beskriver hur WordPress-sidor blir hackade och visar en helt annan information för Google än vad besökaren ser.
Det tar lite tid att ranka en hemsida högt på det sökfraser man önskar. Många sökfraser är svåra att jobba in eftersom de sen långt tillbaka är inarbetade i sökresultaten av olika företag. Har du funnits länge med en bra sida och ett bra innehåll, så anser Google att du är en mer relevant sida för innehållet, än en helt ny sida som kommer med helt nytt innehåll, men vill synas på samma sökord. Nu har jag tur att ingen annan jobbat in ordet onlinemarknadsförare och vår klass fick den uppgiften först, men jag kan börja med att ge två tips på hur du kan göra din sida starkare. Börja tänka på att ha en väldigt unik sida med ett unikt innehåll. Dvs copy/paste fungerar inte för att Google ska ranka din sida högt. Skriv med egna ord och originellt. Använd sedan titel-taggen på rätt sätt och se till att det viktigaste på landningssidan är H1 och på ett hierarkiskt sätt fortsätter ner med H2 och hela vägen till H6. Oftast klarar du dig med H1 till H3. Tänk på att widget-området (som jag har här till höger på sidan) kan vara H4 eller tom H5. Varför? Jo, för det har inget att göra med det jag skriver i det här inlägget. I en WordPress-blogg kan du välja i ”format”-rutan efter hur du rankar din information. Rankar du informationen rätt rankar Google dig rätt.
Sökmotor-robotarna som indexerar din hemsida tycker om nytt och färskt innehåll samt att du uppdaterar gammalt innehåll, så att det håller sig nytt. Robotarna söker igenom texten på sidan och ser till att allt innehåll hör ihop och inte bara är massa tomma ord. Googlebot är den robot som Google använder sig av och det är den viktigaste roboten på den svenska marknaden. Boten äter din kod varje dag och om du inte håller honom nöjd, så kommer han att ta ner dig från menyn och äta något annat godare istället. Så se till att boten är till freds och du kommer att bli en fantastisk onlinemarknadsförare, precis som jag Werner Töniste har planer på att bli.
Lämna ett svar