Kvalitetsteamet bakom Googles sökmotor har börjat skicka ut personliga mail till webbansvariga som har problem med sin webbplats. Benjamin Spiegel skriver på Search Engine Land om ett mail han fick från Google. En av hans kunder, som han sköter sökmotoroptimeringen åt, hade problem med redirects när man besökte webbplatsen i mobilen. I mailet står det att oavsett vilken sida Googles mobila spindel (Googlebot-Mobile) besöker på den mobila sajten, så omdirigeras spindeln till den mobila startsidan. Det är då en ”faulty redirect”, vilket betyder felaktig omdirigering och är ingen bra sökupplevelse för mig som besökare. Om jag söker efter något specifikt på Google, ser en länk till en undersida på en sajt som motsvarar det jag söker efter, klickar på länken och därefter blir omdirigerad till startsidan på den sajten, så vill jag inte påbörja min sökning igen, i en intern sökmotor, som i många fall inte finns eller är urusel. Mailet ser ut så:
Tittar man närmare på mailet, så är det kanske inte så personligt ändå. Det ser till stora delar autogenererat ut. Jag är lite tveksam till att Google skulle lägga så mycket manuella resurser på att skicka ut det första varningsmailet om att jag har problem med min webbplats. Däremot skrev Spiegel att han har runt 25k besökare om dagen och att det kan bero på att det är en sådan volym av besök. Nja, visst, men vad vinner Google på att hjälpa honom med det? Om han inte köper annonser förstås. Köper han annonser och redirectar alla besökare, som kommer in via mobila annonserna, till den mobila startsidan, så sjunker också chansen att han säljer något. Och om han inte säljer något via annonser i mobilen, varför ska han då fortsätta köpa annonser? Spiegel kommenterade däremot att han fick ett svar på sin följdfråga från personen som skickade mailet, så till en viss del är det ändå lite mer service än bara ett ”opersonligt personligt” mail.
Nu är det så klart väldigt viktigt att en webbansvarig har koll på hur den egna webbplatsen presterar på både stationära enheter och på olika mobila plattformar. Men trots det så så skulle det vara väldigt bra om sådana mail skickades ut automatiskt baserade på den data som dyker upp i Google Webmaster Tools. För händer det att den mobila webbplatsen plötsligt börjar skicka alla besökare till startsidan, så vill jag själva gärna får ett mail om det omgående.
Här kan du läsa mer om vad du ska undvika när du jobbar med sökmotoroptimering i mobilen: Vanliga misstag vid mobil SEO
Lämna ett svar