Google har nu implementerat sub-sitelinks (sekundära webbplatslänkar) i det mobila söket. Det innebär att du nu inte bara har vanliga sitelinks som dyker upp under sökresultatet, utan det finns nu en andra nivå som ligger under den första. Det gör att du via det mobila söket kan navigera ännu längre in/ner på webbplatsen än du kunde tidigare. För att lättare förstå så har jag gjort en sökning i mobilen på ”imdb”.
Till vänster ser du vanliga sökresultatet med vanliga webbplatslänkar och till höger har du sub-sitelänkarna exponerade.
Det är däremot inte alla webbplatser som får den här sortens sub-sitelinks. iMDB är en väldigt stor webbplats med flera lager av innehåll, internlänkningen är helt fantastisk och HTML-koden är strukturerad med microdata (schema.org). Jag är inte alls förvånad över att iMDB har fått sekundära webbplatslänkar. Även deras vanliga sökresultat på enskilda filmtitlar är ögongodis för vilken SEO-nöt som helst.
Googles sökteam gick ut med uppdateringen om sub-sitelinksen på Inside Search nu under dagen. På senaste tiden har fler och fler av deras inlägg handlat om det mobila söket, så läs gärna om vanliga misstag som brukar du dyka upp när man jobbar med mobil SEO. För hur mycket du en kämpar emot, så är det i mobilen sökningarna ökar mest.
Nikke Lindqvist säger
Jag får dessutom en egen sökruta för IMDB under resultatet.
Werner Töniste säger
Du sitter på iPhone 4s, i Chrome, utloggad, inkognito-läge och söker på engelska och får upp en extra sökruta. Hur jag vet allt det här? Jo, du sa det precis irl.
+ att om du kikar lite längre ner så har Google nu också lagt in en ”quick view” knapp http://insidesearch.blogspot.se/2013/04/making-your-mobile-search-faster_16.html som tidigare bara låg i testfas: http://wernertoniste.se/google-testar-snabbtitt-quick-view-i-mobilen