Google.com har sedan en månad tillbaka kört drop-down menyn för USAs internetanvändare och nu syns den även hos oss i Sverige på Google.se. Oavsett om jag gör en vanlig sökning eller om jag kör i ett incognito fönster. Nu är i alla fall drop-down menyn på plats.
Här är ett exempel när jag gör en sökning på sökmotoroptimering.
Gå in och läs i forumtråden ”Google.com design changes (Search Tools and Image Search)” – Google Web Search Help. Där gnälls det flitigt om hur dåligt det är.
Hur kommer den nya drop-down menyn att påverka oss som jobbar med sökmotoroptimering?
Jag tror att det kommer att påverka PPCare mer än oss fokuserade på sökmotoroptimering. Det har diskuterats en del om att Google nu kommer att köra annonser på båda sidorna av sökresultaten. Vilket skulle vara perfekt för onlinemarknadsförare som jobbar med PPC.
Jag snackade lite kort om det här på jobbet med Nikke Lindqvist och vi kom egentligen inte fram till något vettigt. Google är like a box of chocolates and you’ll never know … ja Nikke sa att det blir för tajt på vänster sida, vilket han har helt rätt i. Men om Google väljer att flytta upp en hel meny. Vad hindrar Google från att flytta hela sökfunktionen till mitten av sidan? Vi får se vad Google gör och om det är gräddnougaten eller ägglikören vi får.
Emelie Ockenström säger
Intressant, blir spännande och se vad som händer. Blir lite väl mycket annonser om de ska köras på båda sidorna tycker jag.
Werner Töniste säger
Tycker precis som du Emelie på den punkten. För mycket reklam vore ingen höjdare.
En annan aspekt är också att Google håller på att trycka samman Googles sökmotor med Google+. Den lilla ytan till vänster är precis den ytan du har i Google+ för din Profil, Pages, Events etc. Jag får nog ta och blogga om det också.