Den 25 april i år kommer Googles styrelseordförande Eric Schmidt och direktören för Google Ideas, Jared Cohen, släppa boken ”The New Digital Age”. I boken kommer det att, förutom author rank, petas på bland annat anonymitet, sökmotorer, EU, teknikföretag och journalistik. Det som intresserar mig mest är så klart Googles syn på sin egen sökmotor och hur det kommer att påverka mitt jobb som sökmotoroptimerare.
Ett av citaten ur boken som handlar om just author rank, sprider sig just nu bland webmasters och lyder:
Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will result in most users naturally clicking on the top (verified) results. The true cost of remaining anonymous, then, might be irrelevance.
Dvs om du kopplar din webbplats till ditt konto på Google+, så kommer du att rankas högre i Googles sökmotor. Men ett ord som används flitigt är ”verified”. Vad händer om du inte får ett verifierat konto? Som exempel kan vi titta på Matt Cutts konto på Google+, som då är ett verifierat (bekräftat) konto. Det dyker upp en liten symbol som visar att kontot har blivit granskat och för man musen över sympolen står det ”bekräftat namn”. Han har också fått sin URL utbytt som ser ut så här: https://plus.google.com/+MattCutts
Det skulle innebära att endast personer med bekräftade namn skulle ranka högre i sökmotororer, då deras innehåll påverkas av author rank. Resten skulle fortfarande få jobba på som vanligt.
Ok, vi säger att mitt namn blir verifierat. Hur mycket behöver jag tänka på mitt innehåll som jag skriver? Nyckelordsdensitet? Hur behöver jag då sätta mina titlar och h1-taggar? Om Google bekräftar mitt namn och jag skriver ett inlägg på ämnet (helt oväntat) sökmotoroptimering. Sedan slänger jag ordet som title och h1. Kommer jag då att trycka mig upp och fajtas bland top 10 i SERPen? Tveksamt, men på mindre konkurrensutsatta fraser.. why not?
I ett annat stycke ur boken som handlar om anonymtet står det:
Some governments will consider it too risky to have thousands of anonymous, untraceable and unverified citizens — “hidden people”; they’ll want to know who is associated with each online account, and will require verification at a state level, in order to exert control over the virtual world
Även om Google är väldigt måna om att du ska få vara anonym om du vill, så är det väldigt tydligt för mig att de egentligen är intresserade av riktiga människor bakom riktigt innehåll. Oavsett om du har en blogg eller driver tio bloggar. Vem är personen bakom dessa bloggar? Är det tio bloggar som handlar om en och samma sak? Om du har tio bloggar som handlar om samma sak, kommer det att påverka dig negativt om du visar för Google att alla dessa är dina eller kommer Google tycka att det är bra om du visar alla dina bloggar oavsett innehåll? Redan nu finns det en drös med fake-konton i cirkulation för att kunna spamma och skapa ”fake auktoriteter” bakom flertal bloggar som man hanterar. Men kommer det att fungera i längden är frågan när Google ständigt blir bättre på att se vad som är äkta och vad som är fake? Spekulationerna är många om hur det här kommer att utspela sig i slutändan. Följ gärna den här diskussionen på Google+ där Author Rank diskuteras.
Juri Salminen säger
Jag tror AuthorShip och AuthorRank kommer få väldigt stor betydelse framöver och förhoppningen är förstås att det ska bli svårare att fuska genom att spamma länkar via automatiska system och diverse satellitsidor.