Google har tillsammans med en hel del andra tjänster valt att stänga ner Google Reader. RSS-läsaren är en av tjänsterna som jag själv använder dagligen och jag tycker förstås att det är synd. Men vad är då Googles anledningen till att de väljer att stänga ner Reader?
I det officiella inlägget om att Google Reader stängs ner skriver Urs Hölzle:
We launched Google Reader in 2005 in an effort to make it easy for people to discover and keep tabs on their favorite websites. While the product has a loyal following, over the years usage has declined. So, on July 1, 2013, we will retire Google Reader. Users and developers interested in RSS alternatives can export their data, including their subscriptions, with Google Takeout over the course of the next four months.
Ett socialt fail
Google Reader har, som Urs skriver, sina lojala användare, men själva användningen av tjänsten har över lag minskat. Vad kan det bero på och är det verkligen det som är anledningen till att Google stänger ner tjänsten? Jag tror inte det. Precis som Brian Shih (Former Google Reader Product Manager) + några andra tar upp i diskussionen Why is Google killing Google Reader? så handlar det om det sociala. Google har tidigare plockat duktiga socialt kunniga medlemmar från Reader-teamet för att komma igång med satsningar som OpenSocial, Buzz och nu Google+. Men informationsspridningen och engagemanget som Google förväntat sig via Reader är inte den de fått och speciellt liten är delningarna till det egna nätverk Google+. Den sociala marknadsföringen fungerar helt enkelt inte lika bra via Google Reader, trots att de ändrade utseendet på tjänsten och nu som default i RSS-läsaren endast visar Google +1-knappen och Google+ Share.
Annonsering i RSS-läsare
Tyvärr finns det inte heller några pengar att hämta för Google i en tjänst som Google Reader. RSS-läsare är inte byggda i syfte för annonsering. Google är ett stort annonsnätverk och även då det skulle generera några tio-tal millar att fortsätta med RSS-läsaren, så skulle det sluta med att de tryckte in onödigt mycket stålar i något som bara en bråkdel av marknaden har nytta av och en väldigt liten inkomst för multimiljardföretaget Google. Andra företag som bl a Feedly (som jag själv börjat nosa på) kan bygga RSS-läsare som är minst lika bra och tjäna de pengarna istället. Google lyfter hellre över det skickliga Reader-teamet och ber dem bygga på andra tjänster som tex Google+, Google mobile eller Google glass. Ett stort globalt starkt företag som Google måste tänka framåt och det är det som ”ingen tror på” som är framtiden. Inte många trodde på pekskärmstelefoner, men när Apple presenterade iPhone öppnades en helt ny värld.
Förlorad data
Det här är lite off-topic, men något att fundera över. Många inflytelserika personer använder Google Reader och genom att stänga den tjänsten förlorar Google en stor mängd data till någon tredje part som erbjuder samma tjänst. Det är personer med inflytelse som Google måste hålla koll på och inte BARA de inflytelserika. Att slopa tjänsten minskar Googles möjlighet att mäta sociala delningar av bra innehåll som folk följer i sina RSS-läsare. Hur många prenumererar på spam? Det här är, enligt mig, oerhört viktiga sociala signaler som går förlorade och med tanke på att det just nu är väldigt aktuellt med allt kring author rank, så är det väl inte smart att knyta ihop säcken än? AJ Kohn skrev om förlorad data på Blind Five Year Old och följ gärna diskussionen den drog igång på Google+.
HomeRiver säger
Jag gillar Google Reader jättemycket. Har du hittat något lämpligt alternativ att gå över till?
Werner Töniste säger
Två dagar efter att Google gick ut med nyheten om att de skulle stänga RSS-tjänsten, så hade redan 500 000 användare gått från Google Reader till Feedly. Så jag har börjat köra Feedly som har klonat hela Google Readers API. Fungerar helt utmärkt för mig 🙂