I tisdags 18 december var Google inne och rensade bland falska visningar på YouTube. Universal Music Group och SonyBMG förlorade tillsammans närmare 2 miljarder falska visningar. På SocialBlade, en sajt med massa YouTube-statistik, finns det en hel drös med webbplatser som nu åkte på en smäll.
Falska visningar på YouTube genereras via en så kallad ”Black Hat view count-building”-teknik. I grunden handlar det om att man genererar falska visningar via roterande proxys. Enklare: En eller flera botar hoppar mellan olika ip-adresser och tittar på samma YouTube-klipp, om och om igen.
Hur botarna är byggda och vilka andra metoder som används för att komma runt YouTubes skydd mot Black Hat-metoder, har jag ingen aning om.
Dessa metoder används främst för att skapa hype och hjälpa video-klipp att ranka högt på YouTube. Det här är ingen metod jag själv jobbar med vid sökmotoroptimering för YouTube eller rekommenderar folk att jobba med. Jag känner inte heller någon i Sverige som jobbar på det här sättet.
pralbin säger
Intressant att Universal haft så enormt stora falska visningar. Det visar ju svart på vitt att dem fuskat.
Werner Töniste säger
Jag antar att de tjänar rätt bra på att göra så. I det här fallet spelar det ju ingen roll ifall de enskilda artisterna droppar i ”YouTube-SERPen” så länge de ligger på top när låtarna är box-fresh. Men risigt att åka på ett sådant filter. Förr eller senare skulle det ju komma. Men vem visste att det handlade om stora företag som Universal & SonyBMG.
pralbin säger
Proxytrafik kostar ju i princip noll att köpa dessutom, så det är ju en härlig vinstaffär – trots att de nu blivit rensade.