I skolan har vi nu fått i uppgift av Jennifer Bark och Jack Werner att göra en kampanj åt en godis sort. Vår grupp har valt att göra en kampanj för päronbåtar. Uppgiften ska vara klar senast 23 November 10:00 och ska sedan pitchas för Jennifer Bark samt Jack Werner på ca 20 min.
Vad är syftet med att göra en kampanj för päronbåtar?
En kampanj för päronbåtar är inte samma sak som Anti-Scampi kampanjen Bloggbyrån gjort tillsammans med Naturskyddsföreningen. Anti-Scampi kampanjen är ett exempel på en kampanj som vill göra skillnad i samhället och försöka få människor att sluta äta jätteräkor. Hur gör godis skillnad? Ska man sluta äta godis? Vilket håll ska man vrida det här åt?
Idag träffade jag Dan Rasmussen på Carnaby och han berättade att det inte alltid behöver göra någon skillnad och man behöver inte alltid rädda världen för att skapa en bra kampanj. Man kan få väldigt olika önskemål från olika kunder och man måste vara beredd på allt. En dag kanske det kommer någon och vill göra en kampanj för päronbåtar, vem vet? Dan tyckte även att det var en utmärkt möjlighet för oss som läser till onlinemarknadsförare att få känna på hur det är att bygga upp en kampanj. För vi kommer att ha stor nytta av det i framtiden.
En kampanj för päronbåtar har precis bara börjat.
Vi har precis börjat och har inte kommit längre än att skapa konton åt Päronbåtar i olika sociala kanaler. Vi har skapat en blogg för päronbåtar, en facebook-sida för päronbåtar och ett konto på twitter där det är Päronbåten som twittrar. Tanken är att först få lite sociala medier nördar att se oss. Sen hur kampanjen kommer att se ut bygger vi fortfarande på. Gå gärna in och gilla päronbåtar på facebook eller följ Päronbåtens twitter. Förhoppningsvis blir kampanjen för päronbåtar väldigt lyckad.
idalinden säger
Hej Werner!
Jag heter Ida Lindén och läser just nu samma utbildning du gjorde förra året, onlinemarknadsförare på Medieinstitutet 🙂 kul att läsa om vad ni gjorde för kampanj! vi sätter igång med blocket sociala medier på måndag.
Men det var inte det jag ville säga egentligen. Jag har letat en mailadress till dig men utan framgång.
Jag håller på med en mini-bloggserie där jag intervjuar några av förra årets onlinemarknadsförare – skulle du vilja ställa upp på 5 korta frågor? 🙂
Kika lite på http://idalinden.se/ som förvisso är långt ifrån klar, och maila mig på linden.ida@gmail.com om du har lust att vara med!
Hälsningar
Ida
Werner Töniste säger
Låter som en kul idé med mini-bloggserie! Jag mailar dig 🙂