Det sociala nätverket Pinterest växer så det knakar. Enligt Shareaholic drog de under januari månad mer trafik via remisser än Google+, Youtube, Reddit, Myspace och LinkedIn. Pinterest är långt ifrån lika fullproppad som Facebook, men det är ruskigt mycket aktivitet. Men ok, nu har du skaffat dig Pinterest (om du nu inte har det, så gör det). Men ingen följer dig, eller ok, några få. Hur mycket alla än säger att de ”inte bryr sig om följare”, så är det ändå följare alla vill ha. Vem vill ”pinna” en massa och inte ha någon som tittar på ens gulliga, läckra eller fulroliga pins.
Jag har därför bestämt mig för att göra det lite enkelt för dig som precis börjat pinna hela webben. Du ska få fem enkla steg för att marknadsföra dig på Pinterest. Det här är tips till DIG, för att du ska marknadsföra DIG som person och inte din nischade webbsida som säljer skönlitteratur till katter med tummar. Vi kör igång:
- Börja med att skriva en liten text till dina pins på max två rader och använd #hashtags VIKTIGT! Det är så randoms hittar till dig. Till exempel pinnade jag en Nokia 5110 och taggade #snake #nostalgia. Resultat = 1 kommentar, 1 like och 1 re-pin. Jag kände ingen av de tjejerna, men de hittade mig och min pinnade gamla telefon, tack vare taggen.
- Pinna dina intressen eller din nisch inom något område och inte dig själv tusen gånger. Ingen bryr sig om hur du ser ut. Alla vill se saker och modeller. Enligt Techcrunch är 97% tjejer på Pinterest och av min erfarenhet så tittar de bara på modeller i snygga kläder, söta valpar och cupcakes. Bilder på dig själv kan du lägga upp på Google+, Facebook eller på väggen hemma. Tänk på att dina pins speglar dig som person, även fast du inte tänker på det.
- Följ folk som intresserar dig och kanske pinnar liknande saker som du. Kommentera sedan på deras pins. Skapa en interaktion mellan dig och andra pinnare. Du förlorar inget på att dra iväg en kommentar, du vinner bara på det.
- Om du nu ska marknadsföra dig på Pinterest, så gör det snyggt. Var inte en egoist och pinna allt du stöter på, samtidigt som du skiter i alla andras pins. Du kommer bara att spamma alla dina följares flöden och de kommer att avfölja dig. Om du hittar en sajt som har 1000 par snygga skor, sen pinnar du hälften och taggar alla med #shoes, så räkna med att varenda kotte som gillar skor kommer att hata dig framöver. Välj ut några par skor som du vet är ”the most awesome ones on the internetz” och sen +pin. Du kan ju inte gilla alla? Eller?
- Sen om du har en temablogg (ex mat) och någon schysst bulle som du vill pinna. Passa på och gör det. Du får trafik till din sida. Det tråkiga är att de engelsktalande vänder i dörren. Men kör ändå. Dina svenska pinnvänner kanske läser ditt muffinsrecept, vem vet? Passa på att slänga in en ”pint-it”-share button på din sajt när du redan är igång. Då kan andra pinna dina smaskiga muffins och du får ännu mer trafik.
Extra för sökmotoroptimerare: Det är ”do-follow” om du länkar en bild från din sida, yesbox länkkraft. Perfekt för e-butiker. Men jag rekommenderar dig att INTE att göra det om du ska pinna/länka till din typ SEO-blogg. Som sagt, om du ska marknadsföra dig på Pinterest, så tänk på att 97% av medlemmarna just nu är kvinnor med intressen riktade åt 1 miljard olika håll och inte ditt SEO-inlägg om länkjuice.
Vad tycker du? Ska man pinna allt på sin SEO-blogg och plocka in all trafik man kan med länkkraft och skita i hur man marknadsför sig själv på Pinterest och bara satsa på att pressa upp sin närvaro i SERPen, även fast det bara är en blogg?
Thomas säger
Bra post Werner, det blir väl att haka på Pinterest också, ska bara hyra en indier som får sköta mitt digitala alter ego först … så mycket att göra så lite tid.
Anonym säger
de e bara å göra!
Emelie Ockenström Norberg säger
Jag har många ”schyssta bullar” att pina haha;) Du fick en fin liten länk i mitt senaste inlägg, för att du skrev så bra;)
Werner Töniste säger
Tack Emelie! Du har säkert bra bullar, pinna på 🙂