Alla sökmotorer är byggda på algoritmer för att kunna ge dig den information du letar efter. Långa klick, korta klick och hoppstyltning är sedan länge något samtliga sökmotorer tittar på. Anledningen är att man vill kunna förstå användarnas sökbeteenden och sedan kunna bygga in det i sina algoritmer. Jag börjar med att förklara vad de tre olika termerna innebär.
Långa klick (Long clicks)
Ett långt klick är när användaren kommer in på din webbsida via en sökning. Användaren går inte tillbaka till sökresultatet för att välja ett annat alternativ, utan stannar på din sida. Antingen för att konvertera, ta del av den information som finns där eller fortsätter vidare via en länk på sidan.. Långa klick är det du vill ha och det indikerar att du har en bra landningssida.
Korta klick (Short clicks)
Ett kort klick är det motsatta. Användaren gör en sökning. Kommer in på din webbsida och återvänder tillbaka för att välja ett annat alternativ i sökresultatet. Det här är inget bra tecken och signalerar att du inte ger användaren det som denne söker efter.
Hoppstyltning (Pogosticking)
Hoppstyltning innebär att användaren gör en sökning och går inte tillbaka till sökresultatet bara en gång, utan återvänder till SERPen gång på gång för att leta efter det bästa resultatet. Det behöver inte nödvändigtvis vara flera gånger, men när användaren hoppar mellan sökresultat och sajter så tyder på att flera av objekten i sökresultatet är av låg kvalitet.
Har klickens längd någon betydelse för SEO?
Det viktiga här är att inte blanda ihop korta klick och hoppstyltning med avvisningsfrekvensen (bounce rate). Det är lätt att tro att en hög avvisningsfrekvens signalerar på dålig sökmotoroptimering. Men nej, det behöver det inte vara. Om användaren letar efter information inom ett visst område och du lyckas ge det på din landningssida, så har du gjort användaren nöjd och hjälpt denne att uppnå sitt mål med sökningen. Då är det ett långt klick, trots att avvisningsfrekvensen är hög. Det är antagligen därför Google aldrig använt det som en signal för ranking heller. Det skulle helt enkelt inte fungera.
På flera ställen i boken ”In the Plex” (april 2011) av Steven Levy diskuteras det hur långa och korta klick är baserade på en användares sökbeteende. Google har historiskt alltid försökt få med det i sin algoritm.
On the most basic level, Google could see how satisfied users were. To paraphrase Tolstoy, happy users were all the same. The best sign of their happiness was the “long click”. this occurred when someone went to a search result, ideally the top one, and did not return. That meant Google has successfully fulfilled the query. But unhappy users were unhappy in their own ways, most telling were the “short clicks” where a user followed a link and immediately returned to try again. “If people type something and then go and change their query, you could tell they aren’t happy,” says Patel. “If they go to the next page of results, it’s a sign they’re not happy. You can use those signs that someone’s not happy with what we gave them to go back and study those cases and find places to improve search.
Men efter att Google rullade ut sökalgoritmen ”Panda” under februari 2011, så verkar det högst troligt att Google lyckades bygga in det här i algoritmen. Hela Panda-uppdateringen riktade sig mot sajter med tunt innehåll och av låg kvalitet. Sedan framöver har Google bättrat på Pandan och konstanta uppdateringar har gjort sökalgoritmen bättre och lyckats rensa bort rätt bra mycket skräp från SERPen.
AJ Kohn skriver i sitt inlägg ”Time to Long Click” om hoppstyltning och avvisningsfrekvens. Han lyfter fram två viktiga saker. Det första är att det inte går att se och mäta om besökaren har hoppat tillbaka för att titta på ett annat alternativ i sökresultatet. Du kan däremot sätta en timer på ett Event för att tracka avvisningsfrekvensen i Google Analytics och se om besökaren varit på din sida tillräckligt länge för att ha hunnit läsa ditt inlägg.
Det andra är att det ibland är så att besökaren vill läsa fler olika sidor på olika sajter för att lära sig mer om något eller ta del av flera olika uppfattningar inom ett specifikt område. Läkemedel kan vara ett sådant känsligt område. Man vill gärna veta om fler än en person fått biverkningar av produkten och det gör man genom att jämföra information mellan olika sajter. Det kan i detta fall leda till att hoppstyltning inte är så illa.
Men i slutändan handlar det bara om att förstå sin användare eller målgrupp och ge denne vad den letar efter. Det betyder att du på en informationsrik sida (som denna) inte ska vara rädd för att länka ut. Jag länkar i mitt inlägg till min kategorisida för sökmotoroptimering, för den som kanske vill läsa fler inlägg inom området. Sen länkar jag till en bok om hur Google tänker, jobbar och formar våra liv. Vidare finns det en länk till AJ Kohns intressanta blogginlägg inom samma ämne som det här inlägget och sen en sista till Googles egna Analytics-blogg, så att du kan börja mäta din bouncerate. Med länkarna hjälper jag dig att hitta mer information inom flera områden, men alla är relevanta till innehållet i det här inlägget. Risken för ett kort klick minskar och oddsen för att det här blir ett långt klick ökar.
Alexander Edbom säger
Pogosticking = tittar på konkurrenter 😀
Nikke Lindqvist säger
Japp! Tokscannar marknaden per nyckelord.