I februari 2011 gick MediaAnalys ut med att de använder spamlänkar som en del av sin arbetsmetod vid sökmotoroptimering. MediaAnalys hade spammat kommentarsfält på bloggar med länkar till Telias hemsida och Telia var bittra. Efter att MediaAnalys biktat sig i sin blogg och dagensmedia snappat upp det, spreds deras misstag över det svenska internetz och man kunde se hur mediafolk samt flashback-trådar gottade sig på deras misstag.
Nu har ett åt passerat och jag bestämmer mig för att dra iväg en helt spontan sökning inne i Google Adwords Keyword tool på ordet ”spamlänkar”. Det jag får som ENDA sökförslag på min sökning spamlänkar är MediaAnalys. Det är nog det mest random resultatet jag stött på i Keyword tool hittills.
Man kan nog inte se det som ett ”straff” från Google, men man kan säkerligen se det som en ordentlig slap in the face. Tittar man närmare så är det ju inte ens någon som söker på ”spamlänkar” och ändå anser Keyword tool att det är det bästa sökförslaget. Istället för att inte ge något sökförslag alls, så anser Google (trots att det gått ett helt år) att det är MediaAnalys som kan det här med spamlänkar bäst.
Alexander Edbom säger
Google Sverige trollar, 100% 😀