Igår meddelade Google på Google+ att de nu börjar visa restaurangmenyn i sökresultaten. Men tyvärr är det (som vanligt) alltid USA som får möjligheten att ta del av en större uppdatering som denna. Andra länder får alltid vänta ett tag och det inkluderar Sverige.
Search Engine Land rapporterade tidigare denna månad att Google ibland kan få det svårt när de skrapar information om restaurangerna. Jag tycker att det är mindre bra. Om Google visar fel information för besökaren, så kan den potentiella kunden bestämma sig för att inte äta på denna restaurang, då priset är fel eller viktiga erbjudanden inte visas. Meny-sökningarna som fungerar verkar vara restauranger som har sin meny på AllMenus.com.
Lokalt sök får större betydelse och uppgifterna som Matt Mcgee delar med sig av på http://localu.org/blog/restaurants-local-search-data/ visar trots allt att 80 procent av konsumenterna vill se menyn innan de äter på restaurangen och 70 procent vill läsa den i mobiltelefonen. Utifrån det tycker jag att det är ett bra initiativet som Google tagit. Det enda som fattas är en konverterande knapp för ”kontakt” eller ”boka bord”. Som SEO i USA skulle jag förbereda mig på att berätta för restaurangägaren varför trafiken till .com/menu har minskat och eventuellt varför det plötsligt är färre som bokar bord via sajten.
Följ konversationen på Google+
Lämna ett svar