Det märks nu att Google mer och mer börjar rensa upp i sitt eget nätverk Google+ genom att applicera rel=”nofollow” på sina utlänkar och också sina interna länkar. Även Google måste jobba med sökmotoroptimering och se över sina länkar. Ingen kommer undan. Inte ens de själva.
När Google för ett tag sedan valde att implementera rel=”nofollow” på sina interna länkar så ställde Dan Petrovic (SEOare från Australien med fokus på länkbygge) en fråga på Google Moderator och fick också ett svar.
”Google+ is using rel=”nofollow” on some of its internal links. Why?”
Dan, BrisbaneSometimes we try to be cautious, just so we don’t become any sort of spam attack vector ourselves. Over time, as we come up with ways to make sure that things are spam-resistant, we might remove that nofollow attribute though.
Matt Cutts, Mountain View
Om du är intresserad av vart den här diskussionen ledde kan du följa den här på Google+.
Men nu har Google tagit det ett steg längre på Google+ och också början köra rel=”nofollow” på externa länkar. I exemplet här nedan ser du hur jag skrivit en post med en länk till min egna webbplats och den blivit markerad med nofollow. Samma med delningslänken till min egna profil, även den blir nofollow som jag nämnde tidigare. Samtliga nofollow-länkar är rödmarkerade.
Skulle jag sitta bakom sökteamet på Google (you wish…jag vet), så skulle jag också vara lite orolig över vart länkarna på Google+ går någonstans. Tänk dig själv ett par 100 000 fejkade Google+ konton. Dessa konton var för sig auto-genererar lite korta inlägg med lite utlänkar till webbplatser. Dessa inlägg delas sedan mellan alla konton lite hej vilt och random +1’as här och var. Du visar då för Google: ”Titta här finns massa bra skit.. 100 000 av era Google+ användare gillar det här, det här och det här..titta bara på hur många plusningar och delningar de här inläggen har fått.”
Men vart går utlänkarna? Hinner Google ha koll på vart alla utlänkar går? Hur ska Google reagera? Massa sploggar (spam bloggar) utanför Google+ plattform som i sin tur själva har ett massivt länknätverk som Google redan nu har svårt att hålla koll på.
Så ja, klart Google är oroliga. Varför skulle Google vilja hamna i ett spamfilter de själv byggt? Så taktiskt är det bra att de placerar nofollow på dessa länkar. Jag tror också att de i sina mätningar redan har sett att Google+ påverkas negativt av alla dofollow länkar som pekar mot, rent ut sagt, dåliga webbplatser. MEN det är bara något jag tror. Inga facts på det.
Vi får se hur det här går. På dejanseo.com.au kan du följa Dan Petrovic som är sjukt insatt i det här. Han påpekade också att om du redigerar gamla inlägg som innehåller länkar, så blir dessa länkar nofollow efter redigeringen.
Lämna ett svar