Gästbloggande har alltid varit ett suveränt sätt att bygga varumärke på och samtidigt dela med sig av den kunskap man har via andra sajter mer än sin egna. Men om man går mot det extrema och försöker manipulera sökmotorer genom att gästblogga för att förbättra sin sökmotoroptimering, så har man enligt Matt Cutts börjat år 2014 helt fel.
Jag håller helt med honom. Visst är det skönt att kunna få med sig lite länkkraft om man gästbloggar, men om man till huvudsak tänker på att bygga länkar till sin egna sajt och är redo att spotta ut hundratals inlägg på hundratals sajter, så är det inte längre att gästblogga enligt mig. Det är att spamma. Du skapar gästblogginlägg för länkarnas skull och inte längre för att marknadsföra dig själv eller ditt företag. Att jobba med spammigt gästbloggande handlar egentligen om att skriva inlägg som delvis är unika och delvis inte, du kastar om innehåll för att få det att se unikt ut, men egentligen är det bara samma skräp. Därefter placerar du länkar i dessa blogginlägg för att kunna påverka rankingen på din egna sajt. Det är precis det som Google inte längre vill ha eller egentligen aldrig velat ha.
Men om man läser Matt Cutts inlägg, som jag länkade till i första paragrafen, så är det mer han själv som börjar bli irriterad. Det är kanske inte så konstigt att jag eller någon annan bloggare får mail angående gästbloggande. Men någonstans måste det ändå finnas en gräns. Vad är det för Kalle Anka-företag som inte själva har koll eller fått information om vem personen de skickar informationen till är. Visst är det säkert automatiserade system som hittar bloggar inom ditt ämne och därefter skickar ut ett mail. Men då borde man väl ändå kunna svartlista folk så att det inte skickas ut mail till vissa auktoriteter inom just det här området.
There are still many good reasons to do some guest blogging (exposure, branding, increased reach, community, etc.). Those reasons existed way before Google and they’ll continue into the future. And there are absolutely some fantastic, high-quality guest bloggers out there.
Jag säger absolut inte att man ska sluta gästblogga. Det säger inte Matt Cutts heller och det är rätt tydligt om du läste det citerade här ovan. Det är ett utmärkt sätt att jobba med hela sitt personliga varumärke eller hjälpa kunder och deras företag att bredda sin synlighet i sökmotorer. Men att bara gästblogga för sökmotoroptimeringen är inget jag rekommenderar. Tidigare var det enkelt att skriva gästblogginlägg och sedan länka med schyssta ankarlänkar till sin egna sajt. Men vilket jäkla jobb det blir sen när du måste gå tillbaka till alla dessa 100+ bloggar som du tryckt ut ett inlägg på och be alla dessa kottar som du inte har någon aning om vilka det är att börja plocka bort dina länkar som du en gång i tiden byggde, men nu inte vill ha kvar då sajten börjar dippa eller åkt in i något av Googles filter.
Men om du nu ska gästblogga. Välj noga var du ska placera ditt inlägg. Varför lägga det här inlägget på just den här bloggen du valt eller kan du lika gärna lägga den på din egna blogg? Vad har du att tjäna på att lägga den på någon annans blogg och vad händer om den bloggen du placerat ditt inlägg på hamnar i ett filter? Hamnar du själv i ett filter och tappar positioner? Vad som helst kan egentligen hända och så är det med allting. Du vet egentligen inte vilka nya algoritmer Google kommer att rulla ut. Så tänk lite innan och titta på riskerna innan du kastar dig ut och börjar gästblogga hej vilt.
StefanBergfeldt säger
Jag tänker mig att om man gästbloggar på en nivå där man faktiskt kan producera unika kvalitetstexter som är relevanta både för min verksamhet och den blogg där den ska publiceras, så kommer man antagligen inte hamna i något filter. De flesta av oss jobbar ju inte heltid med att gästblogga, utan har ett företag att sköta också.
Werner Töniste säger
Det har du helt rätt i. Mycket handlar om sunt förnuft. Känner man själv att det blir för mycket, då är det antagligen för mycket och har man byggt ett system för att spinna artiklar, så kan man inte mer än att förvänta sig att det någon gång kommer att köra ihop sig.