Google Webmaster

En webmaster (webbansvarig) är en person som har hand om Google Webmaster Tools Logoadministrationen på en eller flera webbplatser. Under kategorin Google Webmaster kommer jag att samla information som hjälper webbansvariga att jobba mot Google och Googles sökmotor. I forumet som Google har för webbansvariga: Google Webmaster Help Forum, kan du följa diskussioner och få tips på vilka metoder du som webbansvarig bör jobba med och vilka du bör undvika när du formar en webbplats.

Anmäl sajter som rankar med ditt innehåll: Google scraper report form

Google Scraper Report Form

En sajt som skrapat (kopierat) innehåll från andra webbplatser och återpublicerat det på sin egna sajt kallas för en scraper site. Om jag som webbansvarig råkar ut för detta, så ser jag antingen konkurrenten ranka högre i sökresultaten med mitt innehåll på sin egna sajt eller att konkurrenten håller positionerna och jag själv inte alls […]

Personliga mail till webbansvariga från Googles kvalitetsteam

Mail från Googles kvalitetsteam

Kvalitetsteamet bakom Googles sökmotor har börjat skicka ut personliga mail till webbansvariga som har problem med sin webbplats. Benjamin Spiegel skriver på Search Engine Land om ett mail han fick från Google. En av hans kunder, som han sköter sökmotoroptimeringen åt, hade problem med redirects när man besökte webbplatsen i mobilen. I mailet står det att […]

Mer exakta siffror över intryck och klick visas nu i Webmaster Tools

Google Webmaster Tools logo

När (not provided)-trafiken bara ökar och allt mer sökfraser försvinner från Google Analytics, så är faktiskt det här en riktigt fin överraskning från John Mueller på Google. Du har nu efter nyår en mer exakt överblick av hur många intryck (impressions) och klick dina webbsidor genererar. Tidigare såg du bara en genomsnittlig och avrundad siffra. […]

The Short Cutts med Matt Cutts

The-Short-Cutts

The Short Cutts är en fantastisk webbplats för den som inte orkar titta och lyssna på en hel video av Matt Cutts där han svarar på en fråga. En del av frågorna som ställs av webbansvariga eller andra som jobbar med tex programmering eller sökmotoroptimering hamnar i en videoserie på YouTube i kanalen för Google Webmasters. […]

Förlorar du på att Author Rank får en ökad betydelse för sökmotoroptimering?

Werner Töniste - Author Rank

Den 25 april i år kommer Googles styrelseordförande Eric Schmidt och direktören för Google Ideas, Jared Cohen, släppa boken ”The New Digital Age”. I boken kommer det att, förutom author rank, petas på bland annat anonymitet, sökmotorer, EU, teknikföretag och journalistik. Det som intresserar mig mest är så klart Googles syn på sin egen sökmotor […]

Säg hej då till CAPTCHA

Rolig CAPTCHA

Efter att ha skrivit in en CAPTCHA fel ett antal gånger, så vill man bara lämna sajten. Det spelar inte längre någon roll vad det var man skulle göra. Var det ett formulär jag skulle fylla i? En produkt jag skulle köpa? Who cares, I’m out of here! Alla dessa ”text”-baserade CAPTCHAs kan snart få ett […]

Google struntar i din title och meta description?

Toyota bildäck - Sök på Google

En webmaster, på WebmasterWorld, oroar över att hans titlar skrivs om beroende på sökningar i inloggat läge på Google och utloggat. Han beskriver att titlarna plockar upp ord från widgets och är inte de han själv skrivit, utan istället  hans <h1> i vissa fall. Det är klart att man blir lagom frustrerad om man jobbar […]