Det konstanta sökandet på Google gör att man upptäcker nya saker och idag har det med AdWords bakgrundsfärg att göra. Under oktober 2012 rapporterade Barry Schwartz att Google testar bakgrundsfärg på AdWords-annonserna. Sökningen jag har gjort är mot den internationella marknaden från Google på svenska i ett incognito-fönster i Chrome. Så här:
- Jag öppna ett Chrome incognito-fönster.
- Såg till att jag var på http://www.google.se/?hl=sv
- Sökte brett på sökfrasen ”rent apartments new york”
När jag testar att göra en sökning mot .com/?hl=en, .co.uk/?hl=en eller .ee/?hl=et, får jag inte alls upp den nya färgen. Det verkar endast fungera mot .se/?hl=sv.
- Vanliga färgen: #FFF8E7
- Färgen Aaron Wall & Barry Schwartz såg i Oktober 2012: #FAFAE9
- Färgen jag ser just nu: #F4FDEA
Dock dyker #F4FDEA endast upp i incognito och inte i det vanliga Google-söket, där är bakgrundfärgen på AdWords fortfarande den vanliga #FFF8E7. Att Google testar olika färger är antagligen för att se vilken färg som konverterar bäst och leder till att vi klickar på fler annonser.
EDIT 22 Mars
Nu dyker det här upp för mig, inte bara i inkognito-läge utan också i mitt vanliga sökfönster. Dvs Google fortsätter att testa bakgrundsfärg på annonserna som visas för mig. Kan det ha att göra med att jag Googlar så mycket som jag gör, men inte väljer att klicka på några annonser? Väljer Google att byta strategi med personer som är flitiga användare, men inte drar in några pengar åt dem?
Bakgrundsfärgen Google testar på mig just nu är: #F9FBEC
Lämna ett svar