Search Engine Land skrev för ett tag sedan en artikel om hur Safari i iOS6 påverkar analaytics. Kortfattat: Du öppnar upp Safari på din iPhone, förutsatt att du kör iOS6 som operativsystem. I den lilla sökrutan uppe till höger gör du en sökning och du får upp en massa sökresultat. Därefter klickar du på det önskade sökresultatet och om analytics registrerar besöket som direkt trafik och INTE organisk trafik, som det ska vara. (Det här gäller bara när man gör en sökning i den lilla sökrutan uppe till höger)
Det har nu gått lite över två månader sedan Apple lanserade iOS6 (19 september) och jag ser klart och tydligt hur min webbplats påverkas av det här. Nu har inte jag så fasansfullt mycket trafik till min sajt, men det skadar inte att titta på screenshots ändå. Det är trots allt kul och glo i någon annans analytics.
Direkttrafiken kommer främst från Safari 8536.25 och URLen för landningssidan är aningen för lång och ovanlig för att användare av Google skulle välja att skriva in det manuellt.
Mobiltrafik – att tänka på
- Mobiltrafiken ökar globalt
- iPhone är populärt (speciellt i Stockholm)
- Hur din trafik påverkas
[…] över att det talas så lite om iOS6-buggen som gör att söktrafik från iPhones och iPads registreras som direkttrafik. Jag borde kanske vara ännu mer förvånad över att Apple fortfarande efter mer än ett halvår […]