I januari 2012 har EU-kommissionen planer på att införa ett förbud mot att ”tjuvtitta” på din personliga information
(ex religion, politiska åsikter) och sedan använda det för att göra reklam för dig, ifall du inte personligen tillåter dem att göra det. Sedan första dagen du aktiverade ditt konto på Facebook har din information lagrats i deras databaser. Det spelar ingen roll om du tar bort det eller ändrar. Tittar man på uppdateringen Timeline, som kom i samband med F8 konferensen, så dyker det upp en hel del saker på din tidslinje som du redan glömt. Vart vill jag då komma med det här? Jo, om din information finns på Facebook, så finns den där för Facebook att använda.
Sunday Telegraph som granskat företaget skriver såhär:
”Allt folk delar med sina vänner på Facebook spåras av företaget, bevaras, och kan användas för kommersiella ändamål.”
Då menar jag ALLT. Videos, likes, kommentarer och även den musik du lyssnar på Spotify. Frågan är då om det är så dåligt? Om du redan delat med dig av något, så har du redan bjudit på den biten och gjort dig själv transparent för Facebook och omvärlden. Du får den reklam som är riktad mot dig och det behöver inte vara så illa. Men möjligheten att kunna stänga av reklamen och välja sin egen reklam. Det är däremot ett steg framåt. En bra fråga är också huruvida Facebook algoritmerna ser ut, om de tar hänsyn till dina åsikter för 5 år sedan och dina nuvarande åsikter, samt hur de kombinerar dem för att ge dig den mest relevanta annonsen. De är fortfarande Facebook och inte Google.
Lämna ett svar