Google AdWords har nu med Image Extensions tagit det ett steg längre. De vill öka det visuella söket genom att ge dig möjligheten att binda ihop bilder med dina vanliga textannonser. Google har fram till nu gett oss många olika sätt att annonsera på, men att på bild kunna visa vad det är för produkt du säljer kan jag tänka mig är mycket mer konverterande än bara en textannons. Föreställ dig själv att med hjälp av image extensions kunna lyfta ut specifika produkter från din webbshop och placera dem i SERPen.
Google skriver också att det är en större chans att visuellt innehåll med image extensions visas om du tex söker på ”lyxbilar design” än om du gör en lokal sökning som ”lokal bilhandlare i Stockholm”. Just nu är det bara tillgängligt för det engelska söket och det är enligt Search Engine Land endast runt 1% av det totala söket som ser bild-annonserna dyka upp högst upp i det betalda söket.
Påverkan på det organiska söket
Det organiska söket kommer att påverkas en del av det här kan jag tänka mig. Precis som Elizabeth Marsten, Director of Search at Portent Inc. säger:
it will make a SERP even ‘noisier’ than before
Och jag håller med henne. Om du tittar på bilden här nedan där du har en sökning på ”Samsung Galaxy Note 2” så är det redan sponsrade annonser till höger med en hel del bilder. Sen kommer du att ha några bilder högst upp, som då är image extensions, och därefter kommer du att ha lite bilder längre ner i SERPen och säkert en video också (inte synligt på bild just nu).
Rörigt? Jovisst. Men ska man klaga? Näe, egentligen inte. Om det är en väldigt bred sökning som Samsung Galaxy Note 2 så vill jag säkert ha mycket information om produkten. Däremot om jag lägger till ordet ”buy” längst fram så är jag ute efter mer än bara information om produkten. På bilden kör däremot Samsung en väldigt bredmatchad kampanj där de visar upp annonser för Samsung Galaxy S4 när sökningen i själva verket är på Samsung Galaxy Note 2. Anledningen är troligtvis att Samsung gör reklam för den nya modellen Galaxy S4 och vill att bilderna ska lyftas fram via image extensions när man söker på ”Samsung Galaxy” eller ”Galaxy”. Plus att de inte har några problem att casha för den positionen i det betalda söket.
Sen får vi se hur mycket mer plats de här bilderna kommer att ta i SERPen och om det kommer att trycka ner organiska resultatet ännu mer ifall vi får se image extensions på den andra och tredje annonsen också.
Du behöver äga de nödvändiga rättigheterna till bilderna du laddar upp och skickar in för granskning. För att delta i beta-testandet av AdWords Image Extensions så är det bara att fylla i det här formuläret.
Lämna ett svar