Google struntar i din title och meta description?

  • Buffer

En webmaster, på WebmasterWorld, oroar över att hans titlar skrivs om beroende på sökningar i inloggat läge på Google och utloggat. Han beskriver att titlarna plockar upp ord från widgets och är inte de han själv skrivit, utan istället  hans <h1> i vissa fall. Det är klart att man blir lagom frustrerad om man jobbar med sökmotoroptimering och ser att ens titlar skrivs om. Därefter funderade jag på om det här även gällde meta descriptions. Skriver Google om din meta description om den inte duger för sidan och om Google gör det, är det verkligen så illa?

Test med Title

Jag har ett inlägg eget inlägg från tidigare som är ett bra exempel på hur titlen skrivs om. Jag testar bara i utloggat läge. Men enligt mig spelar det ingen roll om du är utloggad eller inloggad. Google bestämmer oavsett.

Här är en sökning på sökfrasen ”kändisar instagram”:

kändisar instagram - Sök på Google

Här är en sökning på ”top 10 kändisar på instagram”:

top 10 kändisar på instagram - Sök på Google
Så ja, det stämmer. Google väljer ut det som passar bäst som title och ger dig det du söker efter. I mitt fall fick jag inte med någon sökfras från widget-ytan och kan andas ut. Däremot plockade Google upp ”Werner Töniste” och lade till det i slutet av titlen.

Test med Meta description

Vi provar och gör en Google sökning på ”Toyota bildäck” och tittar på det andra sökresultatet som dyker upp i SERPen. Titta på meta description.

Toyota bildäck - Sök på Google
Hur ser meta description egentligen ut på den här sidan?

<meta name=”description” content=”Prenumeration – det bekväma sättet att köra en ny bil. Prenumeration är ett hyresalternativ där du efter normal kreditprövning kan köra en helt ny Toyota utan att betala något i förskott. Du behöver alltså varken lämna någon bil i inbyte, sälja värdepapper eller ta av sparkapitalet för att finansiera bilen. Du betalar endast en deposition på 5 000-10 000 kronor beroende på bilmodell som du återfår vid avtalstidens slut.”>

Först och främst är det en för lång description och för det andra har Google valt att strunta i den meta description som webmastern valt. Istället visar Google ett sökresultat där meta description är <h1> och hela första paragrafen.

Vad händer?

På WebmasterWorld fortsätter tråden och ”ergophobe” skriver såhär om vad Greg Boser sa under Pubcon:

Greg Boser was saying at Pubcon that Google is doing more and more rewriting of titles when the search query doesn’t match the title and said he’d even seen the H1 replace the meta title.

His advice was to try to tweak the meta title so that it would be close enough to the query to stop Google from rewriting, but still have a title you want – if that’s even possible, which it may not be.

Det bästa är därför att skriva en title och meta description som är så relevant för innehållet att Google inte väljer att byta ut den. Om du scrollar upp och tittar på min meta description på sidan för kändisar på instagram, så har inte den bytts ut. Den är utformad så att den tar ut det viktiga ur innehållet på sidan: kändisar, instagram, top 10, top 5 och svenska kändisar. Men jag skulle inte blir förvånad om Google valde en bättre description.

Title däremot tror jag inte att du kan göra så mycket åt. Om du har en väldigt innehållsrik sida, så kommer Google att plocka det som användaren söker efter och visa det i sökresultatet. I mitt fall hade jag flera underrubriker som ledde till att Google valde att byta ut min title till det som matchade min sökning bäst.