En webmaster, på WebmasterWorld, oroar över att hans titlar skrivs om beroende på sökningar i inloggat läge på Google och utloggat. Han beskriver att titlarna plockar upp ord från widgets och är inte de han själv skrivit, utan istället hans <h1> i vissa fall. Det är klart att man blir lagom frustrerad om man jobbar […]
Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering (SEO - Search Engine Optimization) handlar om att bygga bättre webbplatser och öka deras synlighet i sökmotorer. För att lyckas med sökmotoroptimering behövs en hållbar on-site struktur, unikt innehåll on-page, sociala interaktioner och länkar från andra sajter. Jobbar man med SEO på rätt sätt ökar man inte bara synligheten i sökmotorerna, utan även konverteringen på webbplatsen. Google, som den svenska marknaden främst jobbar mot, ändrar sina rankingalgoritmer över 500 gånger om året för att ge oss bästa sökresultat. Sökmotoroptimering är därför inget man gör över en natt. Det tar tid att bygga en genomträngande närvaro på webben.
Googles guide om sökmotoroptimering
Läs till en början igenom Googles grundhandbok om sökmotoroptimering. I grundhandboken guidar figuren Google-bot dig igenom hela dokumentet på 32 sidor. I både text och bild kommer du att lära dig grunderna i varför du bör skriva unika och relevanta titlar på dina webbsidor. Du kommer också att lära dig vad metataggen "description" betyder och hur du ska använda den. Grundhandboken om sökmotoroptimering pratar även om hur du förbättrar strukturen på webbplatsen och vad du ska tänka på när du bygger upp både navigationen på sajten och lägger upp en struktur för URL-arna (URL är adressen som ligger högst upp i adressfältet, http://www.exempel.se).
Utöver det får du också lära dig om ankartexter, bildhantering och hur rubriktaggar bör användas. Därefter tar dokumentet upp hur genomsökningen av en webbplats går till och vad en robots.txt fil är. Du får också lära dig varför du bör använda rel="nofollow" vid arbete med sökmotoroptimering och hur du jobbar med SEO när det gäller mobiltelefoner och mobila webbplatser. Sen får du lite hjälp med hur du ska komma igång med marknadsföringen och hur du ska analysera din webbplats. Slutligen tar Google också upp vilka gratisverktyg som finns för dig när du ska jobba med sökmotoroptimering. Jag föreslår därför att du börjar med att läsa igenom Googles egna guide innan du tar nästa steg in i SEO-världen. Utifrån det kan du sedan bestämma vilken väg du ska gå och hur du vill jobba med sökmotoroptimering.
Video i Googles sökresultat – Bambuser och YouTube
Hur får jag in video i sökresultaten och vad måste jag göra för att få den inbäddade versionen på min webbplats att synas i Googles sökresultat? Alla har sina egna teorier kring vilken metod som är bäst, men i slutändan är det ändå Google som bestämmer vad som visas i sökresultaten. Jag har tittat på […]
Google förstår att jag vill gå på bio
Googlade på ”ted” och fick upp ett intressant resultat. Sökmotorn börjar med att lista var filmen visas just nu och inte imdb, somoftast brukar ligga högst upp i en sökning på en filmtitel. Therese Reuterswärd uppmärksammade Google Movies tidigare i år och att man nu kan se hela filmurvalet hos Google själva. Men att den nu förstår att […]
Keyword tool förknippar MediaAnalys med spamlänkar.
I februari 2011 gick MediaAnalys ut med att de använder spamlänkar som en del av sin arbetsmetod vid sökmotoroptimering. MediaAnalys hade spammat kommentarsfält på bloggar med länkar till Telias hemsida och Telia var bittra. Efter att MediaAnalys biktat sig i sin blogg och dagensmedia snappat upp det, spreds deras misstag över det svenska internetz och […]
Att Googla sig själv.
Att Googla sig själv har både du och jag gjort. Dessutom vet vi båda att det alltid ser olika ut i sökresultaten. Nu senast är det alltid Google+ i topp och sen resten av sökträffarna helt random bland resultaten. Ibland har jag tur och SERPen är i den ordning som är perfekt. Först Google+, sen den […]
Kontent, Kontext och Besökare
Din landningssida måste ha ett kontent (innehåll) som samspelar med kontexten (sammanhanget). Ett kontent kan ha väldigt olika betydelse beroende på vilken kontext du stoppar det i. Håll dig till ämnet på landningssidan och låt dina tankar vara riktade till just det innehållet. Tänk på att skriva för dina besökare och inte för något uppslagsverk. […]
SEO 3.0 av Michael J. Meyer
I klassen onlinemarknadsförare fick vi i uppgift att läsa boken SEO 3.0 av Michael J. Meyer. Boken handlar kort och gott om hur man optimerar sin hemsida för att toppa sökmotorerna, framförallt Google. Meyer börjar först med en sammanfatta SEO 1.0 och 2.0, genom att berätta om oacceptabla metoder som användes av ”black hat”-optimerare som […]
Onlinemarknadsförare
Jag har fått i uppgift av min föreläsare Per Pettersson, att optimera den här sidan för sökordet onlinemarknadsförare och se till att den hamnar så högt upp som möjligt i en Google sökning. Jag kommer att beskriva en viktig del av yrket och vad som egentligen händer när man optimerar en sida för att synas. […]