Werner Töniste

  • Blogg
    • Google
    • SEO
  • Kontakt
Du är här: Hem / Google / Google Webmaster / Mer exakta siffror över intryck och klick visas nu i Webmaster Tools

Mer exakta siffror över intryck och klick visas nu i Webmaster Tools

januari 7, 2014 by Werner Töniste

När (not provided)-trafiken bara ökar och allt mer sökfraser Google Webmaster Tools logoförsvinner från Google Analytics, så är faktiskt det här en riktigt fin överraskning från John Mueller på Google. Du har nu efter nyår en mer exakt överblick av hur många intryck (impressions) och klick dina webbsidor genererar. Tidigare såg du bara en genomsnittlig och avrundad siffra.

För de webbsidor som genererar flest intryck kan du också få en mer djupgående insikt över hur de presterar och vilka sökord samt sökfraser som leder till besök. Här är ett uttrag för hur det går för den här webbplatsen: wernertoniste.se.

Webmaster Tools - Search Queries

  • A : Antalet impressions (intryck) och Clicks (klick) totalt för wernertoniste.se
  • B : När uppdateringen genomfördes. ”An improvement to our top search queries data was applied retroactively on 12/31/13”
  • C: Impressions – Intryck. Dvs hur många gånger sidan wernertoniste.se/flygradar-live-varden visats bland de 100 första sökresultaten under perioden 8 dec 2013 – 7 jan 2014
  • D: Clicks – Klick. Dvs hur många klick min flygradar-sida har fått under angiven period.

Till vänster under Page ser du (som jag tidigare nämnde) vilken sida det är som syns i sökmotorn och under det ser du vad besökarna har sökt på för att hamna på den sidan. Tar du exemplet längst ner, ”flygrutter på karta”, så är det 114 st som sett sidan i SERPen och 14 av dessa har klickat.

Arkiverad under: Google Webmaster

Kommentarer

  1. Per Pettersson säger

    januari 7, 2014 kl. 10:36 e m

    Det är en välkommen uppdatering och det är bra att du skriver ”mer exakt” istället för exakt som många på andra sidan pölen ropat hela dagen på nätet. Det är en bra uppdatering och i rätt riktning för oss som jobbar med webbplatser, bara att hålla tummarna att de fortsätter utvecklingen och försöker ge oss tillbaka lite mer sökordsdata i vår not provided-värld.

    • Werner Töniste säger

      januari 7, 2014 kl. 11:20 e m

      Vi har märkt sedan tidigare att både Google Analytics och Google Webmaster Tools har sina brister och därför kändes ”mer exakt” bättre än bara exakt. Men jag är väldigt glad över att vi fått den förändringen och som en kommenterade på Webmaster Central Blog: ”Next, we need them to expand historical data beyond 90 days.” Det skulle vara skönt att inte behöva lyfta ut det datat för att spara historiskt och istället kunna ha det direkt i verktyget.

      • Per Pettersson säger

        januari 8, 2014 kl. 9:36 f m

        Indeed it would.

  • Google Bilder
  • Google Trender
  • Google Webmaster
  • SEO
  • Google+
  • YouTube
Twitterföda @WernerToniste

Länkar

  • ARGO Gaming Group
  • Bossebonus.se
  • Kreditium.se
  • Krediitium.ee

Copyright © 2025 · Parallax Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Logga in